En liten historia: på lördagen hade mitt hjärtas hockeyklubb bjudit in till ett informationsmöte för medlemmar. Med tanke på den svåra ekonomiska situationen och en lång ”radiotystnad” var detta en efterlängtad aktivitet. Rummet var välfyllt, även journalister var insläppta och närvarande. Informationen från verkställande direktören och ordföranden i den ideella föreningen var mycket tydlig, mycket transparent och rakt på sak. Ingenting förtegs, men framför allt förklarades det mycket väl vad som görs för att förbättra situationen. Ett mycket bra arrangemang, mycket beröm från deltagarna – och en gemensam önskan om att även de medlemmar som inte var närvarande skulle informeras.
Och så hände något som kan observeras i många företag. Med hänvisning till den kommande strategidiskussionen om hur man ska hantera och kommunicera med medlemmarna avstod man från att kommunicera till alla medlemmar via ett medlemsbrev: Först behöver vi en strategi, sedan kommunicerar vi.
För att uttrycka det mycket tydligt: jag anser att utvecklingen av en sådan strategi är rätt och viktig i alla avseenden. Punkt slut. Men jag tror också att man kan göra två saker samtidigt, nämligen utveckla en strategi OCH kommunicera den. Att utveckla en strategi är viktigt och nödvändigt för den egna organisationen. Men ur medlemmens, eller medarbetarens, perspektiv är det något annat som är viktigt. Nämligen att du är väl och allsidigt informerad. Och inte strategin själv. Man kan alltså utveckla sin strategi och ändå kommunicera den, till nytta för medlemmarna och medarbetarna, men som i det här fallet framför allt till nytta för organisationen. Många företag och organisationer tror (i positiv bemärkelse) att mottagarna av deras budskap analyserar dessa budskap utifrån deras strategiska relevans för företaget. Det gör de inte, jag svär! Precis som de inte jämför den nya informationen exakt med den tidigare informationen för att utröna skillnaderna. Istället tittar man närmare på innehållet. Därför: Om du arbetar med din strategi måste du och får du inte sluta kommunicera. Om det är viktigt och relevant och hjälper företaget eller organisationen – ut med det! Särskilt om det, som nämnts ovan, finns journalister i rummet som arbetar med den här informationen. Den som kommunicerar först har en enorm fördel. Du ska inte ge bort den ”bara” för att du arbetar med en strategi.