Många företag (och organisationer) har en mycket tydlig och enkel strategi när det gäller sociala medier: hit and run! Detta drivs oftast av en önskan från företagsledaren, försäljningschefen eller marknadschefen att ”äntligen synas på Facebook och så vidare!” Resultatet blir att man gör vad man kan och använder alla kanaler. Det man gillar själv är bra! Det kan fungera, men det kan också gå fel. Och om det går fel på grund av att några dumma användare inte håller sig till de obefintliga reglerna, så drar man i snöret – och stänger av kommentarsfunktionerna. När allt kommer omkring kan du inte tillåta vem som helst att skriva sin ofta okvalificerade åsikt. Det låter konstigt, men den här strategin är mer utbredd än vi alla tror, även i digitala länder som Sverige.
En strategi för sociala medier är inte raketforskning – och om du redan har en kommunikationsstrategi för ditt företag (se ”Kommunikationsstrategi – ett underbart verktyg (https://substack.com/home/post/p-153015721)”), har du redan gjort det ganska bra.
En bra strategi för sociala medier ger svar på några viktiga frågor:
Vad vill vi uppnå? Vill vi informera, sälja eller hjälpa?
Vad vill vi prata om? Produkter? Tjänster? Eller våra medarbetare och kunder?
Vilka kanaler vill vi använda? Och vad använder våra målgrupper egentligen?
Och hur håller vi reda på allt detta? Och vad gör vi när det kommer in en dum kommentar?
Så: en bra strategi för sociala medier består av innehållet i kommunikationen: det här är våra ämnen. Den omfattar också vem vi vänder oss till med vårt innehåll – och hjälper oss därmed att hitta rätt kanal! Ett litet tips: mindre är mer! Och om strategin också omfattar övervakning av de sociala medier som du använder, då har du uppnått en hel del. Och sist men inte minst behöver du en moderator som aktivt hanterar dessa kanaler. Vad innebär aktiv? Aktiv innebär att reagera snabbt på saker och ting. Många negativa utvecklingar, shitstorms, kan kvävas i sin linda mycket tidigt. Men än en gång, låt oss vara tydliga: ”snabbt” betyder verkligen snabbt. I sociala medier är det minuter som räknas! Den som måste låta ett svar på ett inlägg korrekturläsas tre gånger och invänta synpunkter från företagsledaren och den juridiska avdelningen slösar bort sin tid. Att arbeta som moderator eller administratör är en fråga om förtroende och expertis – det är det enda sättet att agera snabbt!
Sociala medier erbjuder en fantastisk möjlighet – genom sin dialogfunktion. Om du inte vill eller kan använda dem bör du hålla tassarna borta från dem. Hjälp finns det gott om, det är bara att posta att man behöver en bra kommunikationskonsult…;-)