Så här i slutet av året vill jag slå ett slag för den viktigaste uppgiften för en god kommunikatör: att lyssna! Låt oss vara ärliga. För många innebär kommunikation oftast att man trycker på sänd-knappen alldeles för ofta och alldeles för snabbt. Naturligtvis vet vi att betet måste smaka bra för fisken – och inte för fiskaren. Men ibland är vi alltför drivna av vår egen idé eller en överambitiös produktchef… Resultatet är alltid detsamma: vi blir besvikna över att vårt budskap inte riktigt når fram och får ännu mindre effekt.
Att lyssna hjälper. Framför allt är lyssnandet en möjlighet till reflektion, en chans att tänka om eller till och med tänka en gång till. Men framför allt gör lyssnandet det möjligt att se och förstå vad som verkligen berör den potentiella mottagaren av våra budskap och hur han eller hon själv talar om det. Att lyssna innebär att inta den andra personens position. Och inte med ett ”men” i åtanke, utan med ett ”och”. Och med denna öppenhet när vi lyssnar kan vi sedan utveckla våra egna budskap mycket mer exakt och forma dem på ett sådant sätt att de leder till en dialog med vår partner. Detta leder bort från att tänka med två ståndpunkter, varav den ena absolut måste gälla. Istället leder det till en meningsfull kompromiss när det gäller innehållet – och det är chansen att göra skillnad med sitt budskap, kanske till och med att förändra någonting. Hur reagerar vi när vi möter någon som inte lyssnar på oss för att de överbetonar sin egen ståndpunkt? Just det, vi reagerar oftast ännu mer avvisande, inte på ett bra sätt. Men lyssnande är mer än bara ett taktiskt verktyg, det måste bli en attityd, kanske till och med vår filosofi. Lyssnande skapar respekt genom bättre förståelse. Och när vi respekterar mottagaren av vårt budskap förändras vår ton. Att lyssna är inte lätt, ibland måste vi lyssna flera gånger till och ibland måste vi lyssna på många för att få en bild. Vi kan inte delegera lyssnandet, inte till andra människor och inte till smarta algoritmer. Man måste ta sig tid att själv läsa kommentarerna på sociala medier eller inläggen i en chatt eller ett forum. Då får man den känsla för ord och stämningar som är så viktig för det egna budskapet. Och det är bron till den underbara låten av Roxette: man måste lyssna med öppet hjärta, man måste vara en romantiker som kan lyssna på en låt var som helst om man tillåter sitt hjärta att göra det. Då kan man också tala och skriva med hjärtat. Här är länken till den underbara liveversionen av Listen to Your Heart, live i Santiago, från 2012.
—
Jag arbetar som frilansande kommunikationskonsult i Leksand i Dalarna. Med trettio års erfarenhet som kommunikationschef i Sverige, Tyskland, England och Luxemburg och med ett styrelseutbildning vet jag hur viktigt det är att arbeta pragmatiskt. Kommunikation är ett hantverk – och bara ibland en konst. Kriser har inga öppettider och fungerar inte bara måndag till fredag kl. 8-17. Om du behöver hjälp: 0046 70 735 1911 eller kommunikation@tillasgarden.se. Jag lovar rättvis fakturering och behöver inga långtidskontrakt. Jag finns där när du behöver mi