Nu är det dags för många företag – och därmed kommunikationsavdelningar – att arbeta med sina strategier och planer för det kommande året. Det som vid första anblicken ser ut som en rutinuppgift eller ett byråkratiskt slöseri med tid kan vara en mycket nyttig övning. Särskilt om du förstår för vem en kommunikationsstrategi faktiskt är viktigast…

En strategi kombinerar en vision med en plan. En vision beskriver varför företaget eller organisationen finns till och vad som är dess viktigaste mål. En tydlig vision är framtidsorienterad inom en tydlig tidsram och har komponenter som kan mätas. Exempel: Vi vill vara marknadsledande inom YYYY senast XXXX. Naturligtvis kan du utveckla detta, men kom ihåg: Kort är bäst!

Strategin förklarar hur målet ska uppnås. En strategi är som ett räcke som hindrar dig från att avvika från vägen. En kommunikationsstrategi beskriver de viktigaste målgrupperna och förklarar hur man vänder sig till dessa målgrupper och med vilka ämnen. Beteende kan också vara en del av strategin: hur ska jag hantera mina kunder, både internt och externt?

Och planen: strukturerad och samordnad. Planen anger rytmen och hjälper till att undvika att köra fast. Vem gör vad, med vem och när? Förresten: bra planer skapas inte i Excel, utan på ett tomt papper eller på ett blädderblock! Och glöm inte: ”Alla har en plan tills de får en smäll på käften.” (Mike Tyson). Med andra ord: bra planer är flexibla och kan anpassas.

Tillbaka till kommunikationsstrategin. Enligt min mening är den viktigaste målgruppen företaget självt, särskilt direktionen, styrelsen och cheferna. Därför måste en strategi vara kort, enkel och koncis – så att även personer med begränsad absorptionsförmåga kan förstå den. Mindre är alltid mer. Och ingen slang, tack. Här är ett förslag till en kommunikationsstrategi:

  • Vi kommunicerar så öppet och transparent som möjligt
  • Vi kommunicerar endast innehåll som är relevant för vår målgrupp
  • Våra viktigaste målgrupper är: A, B, C (max 3!). Vi föredrar att nå dessa målgrupper via dessa kanaler: 1,2,3
  • Vi kommunicerar inifrån och ut: först med våra medarbetare, medlemmar etc., sedan med ”omvärlden”
  • Vi är den bästa möjliga kontakten för alla våra kunder

Om du vill kan du lägga till ytterligare en punkt:

  • Vi positionerar vårt företag, vår förening etc. genom följande åtgärder och ämnen (t.ex. sociala aktiviteter, sponsring etc.)

Om du lyckas förankra en sådan kommunikationsstrategi i ditt företag eller din organisation har du mycket tydliga riktlinjer. Du kan säga nej till saker som inte är förankrade i strategin, t.ex. ett meningslöst pressmeddelande…

För övrigt hjälper en kommunikationsstrategi också om det inte finns någon övergripande vision i företaget. Och när smarta controllers och/eller managementkonsulter frågat mig vad visionen för kommunikation är, har jag alltid sagt: Vi vill bli den bästa kommunikationsavdelningen i vår bransch. För det borde alltid vara ambitionen för vårt eget arbete!

Jag arbetar som frilansande kommunikationskonsult i Leksand i Dalarna. Med trettio års erfarenhet som kommunikationschef i Sverige, Tyskland, England och Luxemburg och med ett styrelseutbildning vet jag hur viktigt det är att arbeta pragmatiskt. Kommunikation är ett hantverk – och bara ibland en konst. Kriser har inga öppettider och fungerar inte bara måndag till fredag kl. 8-17. Om du behöver hjälp: 0046 70 735 1911 eller kommunikation@tillasgarden.se. Jag lovar rättvis fakturering och behöver inga långtidskontrakt. Jag finns där när du behöver mig!