Många styrelser är utmärkt bemannade när det gäller ekonomi, regleringsfrågor eller strategisk utveckling. Situationen är något värre när man letar efter marknadsföringskompetens – och det blir riktigt svårt när det krävs kommunikationskompetens. Men varför är den här kompetensen, kommunikation, också viktig för en styrelse?

Här är ett exempel på ett svar. Styrelser är ofta drivande eller nära följeslagare i förändringsprojekt. Det kan handla om strategiska omorienteringar mot nya produkter eller marknader, förändringar i ägarstrukturer eller större tekniska projekt som införandet av ny hårdvara eller mjukvara… Framgången för många förändringsprocesser beror ofta – och i hög grad – på kommunikationsstöd. Kommunikation är därför en nyckelfaktor och en styrelse bör ha den kompetens som krävs för att förstå behovet av god kommunikation och framför allt kunna bedöma om en kommunikationsplan är meningsfull. Jag har sett många kommunikationsplaner från managementkonsultföretag under min karriär – men i nästan alla fall var dessa planer inget annat än att kryssa i rutor. Naturligtvis finns de vanliga åtgärderna alltid med i dessa kommunikationsplaner, t.ex. informationsevenemanget för de anställda, regelbundna meddelanden på intranätet och informationsbrev till kunderna osv. Men framgångsrik kommunikation handlar om mer än att bara skicka ut information – särskilt om man vill förändra något. Ett förvaltningsråd måste förstå hur kommunikationen ”fungerar” så att den verkligen når ut till målgrupperna och får genomslag.

Ett annat exempel är kriskommunikation. En styrelse bör se till att det finns en fungerande och testad kriskommunikationsplan på plats. Kriskommunikation är en snabbrörlig process; i en kris finns det inte mycket tid att först utveckla åtgärder. Sociala medier har ökat denna hastighet ytterligare. En styrelse bör:

  • Få kriskommunikationsplanen och processen presenterad i detalj,
  • insistera på att denna process praktiseras regelbundet,
  • Genom stickprov kan man till exempel kontrollera om alla adresser verkligen är tillgängliga i en nödsituation när det gäller att snabbt informera medarbetare och kunder.

Styrelseledamöterna bör känna chefen för företagskommunikation personligen. Detta är viktigt för att kunna bedöma om den nödvändiga kompetensen finns tillgänglig. Detta är också en viktig skyddsfaktor för själva styrelsen och dess personal – men det kräver att det finns relevant expertis i själva styrelsen.

Jag arbetar som frilansande kommunikationskonsult i Leksand i Dalarna. Med trettio års erfarenhet som kommunikationschef i Sverige, Tyskland, England och Luxemburg vet jag hur viktigt det är att arbeta pragmatiskt. Kommunikation är ett hantverk – och bara ibland en konst. Kriser har inga öppettider och pågår inte bara måndag till fredag kl. 08.00-17.00. Om du behöver hjälp: 0046 70 735 1911 eller kommunikation@tillasgarden.se. Jag lovar rättvis fakturering och jag behöver inga långtidskontrakt. Jag finns där när du behöver mig!