Om man läser arbetsbeskrivningar och företagsbeskrivningar inser man snabbt att det bara är de bästa som är tillräckligt bra för att klara av ”fantastiska utmaningar i en föränderlig miljö”. De efterfrågar en mycket god marknadsförståelse, mångårig branscherfarenhet och en logisk kompetensnivå strax under Albert Einstein, ofta mätt med tester som skulle driva en NASA-astronaut till gränsen av sin kapacitet. För att inte tala om stresstålighet och en vilja att snabbt förändras i den dynamiska marknadsmiljö som beskrivs ovan. Kort sagt, du letar efter det bästa av det bästa, eftersom du själv är ett av de bästa företagen. Så långt, så bra, och ironi skadar inte alls.
Och när man väl har hittat dessa medarbetare händer något som jag kallar internkommunikationens paradox: samma medarbetare förnekas de färdigheter som de anställdes för. Han eller hon blir en medarbetare som inte kan förväntas hantera komplexa frågor eller ens nyheter av medelhög kvalitet. ”Våra medarbetare kan inte förstå den komplexa situation vi befinner oss i – och dåliga nyheter får bara våra medarbetare att drabbas av panik”, är företagsledarnas välmenande credo i många företag. Och det finns egentligen inget annat sätt att förklara varför så många företag inte riktigt värdesätter öppenhet och transparens. Kanske tror ”cheferna” att medarbetarna inte märker när försäljningen viker eller nya konkurrenter dyker upp. Och då är det inte förvånande, utan mänskligt, att de föredrar att inte säga något eller helt enkelt använda de vanliga fraserna. Populära är: Kavla upp ärmarna, ansträng dig lite extra och ”gör mer med mindre”. Det kan fungera, men det gör det oftast inte. Du har trots allt anställt mycket duktiga medarbetare som vet att solen inte skiner varje dag och att det kan komma moln och stormar. Och de här medarbetarna förtjänar respekt och öppen kommunikation. Och det är just här som möjligheten ligger för entreprenörer med framsynthet: det som behövs är ärlighet: vi har försäljningsproblem, vi har tuff konkurrens, vi måste kämpa. Och denna ärlighet i den interna kommunikationen belönas ofta, eftersom den gemensamma kampen för företaget blir som ett nytt ”why”, ett nytt gemensamt företagsmål som gör att även små framgångar kan firas tillsammans. Ärlig kommunikation innebär inte att man förmedlar detaljer eller nyckeltal som konkurrenterna också är intresserade av. Ärlighet är lättare att bära än tystnad. Med andra ord: vad är det som gör en familj stark och välfungerande? Att man pratar öppet och ärligt om allt med respekt. Det är inte annorlunda i ett företag. Och även om jag annars alltid förespråkar personlig kommunikation från chefer: om du är ärlig i din kommunikation kan du också kommunicera via PM och intranät – huvudsaken är att du säger vad som är och respekterar dina medarbetares intelligens!
En annan sak: I varje grupp, i varje företag gäller följande tumregel: en tredjedel är på din sida. En tredjedel är neutral, men öppen för goda argument. Och en tredjedel kommer aldrig att bli övertygad. Bra företag kämpar för de två första tredjedelarna – genom god och ärlig kommunikation!
P.S. Detta gäller naturligtvis även andra organisationsformer som t.ex. klubbar. Hockeyklubben som ligger mig varmt om hjärtat har 12.000 medlemmar, befinner sig i en svår ekonomisk situation och: kommunicerar inte. Vi medlemmar har inte fallit på eget grepp, vi kan hantera nyheter av alla de slag. Vi är också beredda att hjälpa till längs vägen om vi blir tagna med. Det är värt att kämpa för de två tredjedelar som gör skillnad.