Var kan jag hjälpa till?

Här har jag sammanställt en lista över de områden där jag kan hjälpa till med min erfarenhet. Det är också de ämnen som jag själv brinner för – och som gör skillnaden mellan ett bra och ett mycket bra företag!

Snabbt, pragmatiskt och framför allt praktiskt stöd i alla kommunikationskriser är en av mina kärnkompetenser. Ingen teori, utan ”hands on”. Oavsett om det är som en förlängd arbetsbänk, sparringpartner eller för strategiska frågor – dygnet runt. För kriser har inga vanliga arbetstider … och i varje kris ligger en möjlighet!

Begreppet strategisk kommunikation rymmer många frågor som behöver besvaras: Vilka är mina viktigaste målgrupper och varför? Vilka budskap är särskilt viktiga och framför allt, för vem och när? Vilken av mitt företagstjänster vill jag särskilt lyfta fram och vem riktar jag mig till med denna information?
Enkla frågor vid första anblicken. Svaren kan användas för att skapa en välstrukturerad strategisk kommunikationsplan som hjälper till på många områden. I marknadsföringen såväl som i den interna kommunikationen. Här kan jag hjälpa till att utveckla en kommunikationsstrategi på ett mycket pragmatiskt sätt och implementera byggstenarna.

Internkommunikation är ett ofta förekommande modeord. Men hur får man en kommunikation som fungerar? Hur undviker man det vanliga ”corporate bullshit” som ingen egentligen bryr sig om och ingen heller tror på…

Här har jag stor nytta av min erfarenhet och en djup motvilja mot att bocka av åtgärder som inte leder till något. Framgångsrik internkommunikation är ingen atomvetenskap, utan ett pragmatiskt hantverk som bygger på sunt förnuft. Låter enkelt – och det är det också. Om man gör det på rätt sätt.

Stöd för chefer och ledare. Det är inte bara i kriser som alla tittar upp: Vad säger och gör chefen? Men hur hanterar man detta som chef utan att böja sig och vara den man är? Jag har arbetat bra med mina chefer i många år och har också själv lett många team som mellanchef. Jag har därför goda förutsättningar att stötta chefer och ledare med stor respekt för deras uppgifter och ansvar. Allt detta i en nära och förtroendefull dialog – med tydlig lojalitet.

Kommunikationsarbetet i stora projekt är ett speciellt kapitel, inte minst när det gäller förändringar. Checklistor från managementkonsultföretag är inte till någon större hjälp här, eftersom de inte skapar någon verklig nytta. Det som hjälper är riktade åtgärder, exakta mätningar av framgång och permanenta anpassningar till situationen. Precis som i det verkliga livet. Och: mindre är ofta mer! Min expertis är utveckling och genomförande av en realistisk kommunikationsplan och dess permanenta anpassning till omständigheterna.

Jag arbetar som bäst när jag kan arbeta direkt med människorna på fältet. Utan filter, ärlig, direkt och alltid respektfull. Arbete måste göras när det ska göras – och långa kontrakt hjälper inte någon. Jag föredrar att arbeta med projekt med tydliga gränser – och fakturering på rättvisa villkor och med en hög grad av transparens.

Kontakta mig gärna via mobil – 070 735 19 11 – eller mejl – kommunikation@tillasgarden.se för en dialog om hur jag kan hjälpa till.

 

 

TILLASGÅRDEN KOMMUNIKATION
Mjälgen Råggattu 3, 793 50 Leksand
+46 (0)70 735 19 11, kommunikation@tillasgarden.se